Próchnica zębów mlecznych

Próchnica zębów mlecznych jest powszechnym problemem na całym świecie, a Polska należy do krajów o jej wysokiej zapadalności i intensywności. Badania epidemiologiczne potwierdzają, że choroba próchnicowa pojawia się już u dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym.

Obalamy 6 dentystycznych mitów ciążowych

Z chodzeniem w ciąży do dentysty wiąże się bardzo wiele mitów. Nie wierz w nie, bo skutki unikania stomatologa mogą być fatalne. Choć optymalnym rozwiązaniem jest wyleczenie wszystkich zębów przed zajściem w ciążę, to zdarza się, że już w jej trakcie zachodzi konieczność odwiedzenia dentysty.

Krótkie wędzidełko języka

Czy wiesz, że krótkie wędzidełko języka utrudnia karmienie dziecka, a w przyszłości może być przyczyną wad wymowy i wad zgryzu?

Ubytki niepróchnicowego pochodzenia

Wizyta z ubytkiem w zębie u dentysty często kojarzona jest wyłącznie z chorobą próchnicową. Jednak powstawanie ubytków w zębach nie zawsze jest spowodowane działaniem bakterii próchnicotwórczych. Ubytki w zębach mogą powstawać na skutek działania czynników mechanicznych, chemicznych, a także stresu, który powoduje patologiczne zaciskanie zębów i tarcie nimi o siebie. Ubytki pochodzenia niepróchnicowego powodują nadwrażliwość zębów, a nieleczone prowadzą do zapalenia miazgi, które objawia się dolegliwościami samoistnymi.

Afty

Afty to najczęściej niewielkie ubytki błony śluzowej jamy ustnej w postaci okrągłych lub owalnych nadżerek. Są pokryte białym nalotem i mają czerwone obrzeże. Najczęściej zlokalizowane są na śluzówce policzków lub warg. Mimo swoich niewielkich rozmiarów afty są zmianami niezwykle uciążliwymi i bolesnymi, utrudniają normalne funkcjonowanie i obniżają komfort życia. Nawet zwyczajne czynności, jak spożywanie słonych lub kwaśnych potraw, picie gorących napojów czy mycie zębów przysparzają wiele bólu. Na szczęście w większości przypadków afty goją się samoistnie w przeciągu kilkunastu dni.

Profesjonalna higienizacja jamy ustnej

Codzienne dbanie o zęby to najlepszy sposób, aby uniknąć ubytków i rozwoju próchnicy. Jednak mycie zębów, płukanie jamy ustnej czy nitkowanie to nie wszystko - warto raz lub dwa razy w roku wybrać się do dentysty na profesjonalną higienizację. To zabieg, który pomoże dokładnie wyczyścić zęby w miejscach trudno dostępnych przy szczotkowaniu oraz usunąć przebarwienia na ich powierzchni – dzięki temu możesz uzyskać efekt wybielenia!

Starzenie dentalne

Proces starzenia dotyczy każdego z nas i nie zdajemy sobie sprawy, że najczęściej zaczyna on postępować od zębów. Żółte i nierówne zęby lub ich brak to oznaka wieku, tak jak siwe włosy lub zmarszczki. Białe i proste zęby to cecha młodości. Jeśli uśmiech wygląda na zdecydowanie więcej lat niż ma jego posiadacz, mówimy wówczas o starzeniu dentalnym.

czytaj dalej →

Halitoza - jak leczyć nieprzyjemny zapach z ust?

Halitoza, czyli nieprzyjemny zapach z ust, to temat poruszany już w czasach antycznych – została opisana m. in. w pracach Hipokratesa. Problem towarzyszy ludziom od zawsze, jednak my – na szczęście - coraz lepiej znamy jego przyczyny i metody leczenia. Przewlekła halitoza dotyka co czwartą osobę i jest trzecią, po próchnicy i chorobach przyzębia, przyczyną zgłaszania się pacjentów do gabinetu stomatologicznego, dlatego warto poznać tę przypadłość bliżej.

czytaj dalej →

Co warto wiedzieć o zabiegu usunięcia ósemek?

Ósemki - trzecie zęby trzonowe, zwane popularnie zębami mądrości, budzą wiele pytań i i są przedmiotem licznych dyskusji. Wyrzynają się one zazwyczaj przy wchodzeniu w dorosłość, ale nierzadko pojawiają się dopiero w czwartej lub piątej dekadzie życia.