Co warto wiedzieć o zabiegu usunięcia ósemek?

Chirurgiczne usuwanie ósemek

Ósemki - trzecie zęby trzonowe, zwane popularnie zębami mądrości, budzą wiele pytań i i są przedmiotem licznych dyskusji. Wyrzynają się one zazwyczaj przy wchodzeniu w dorosłość, ale nierzadko pojawiają się dopiero w czwartej lub piątej dekadzie życia. Badania naukowe pokazują, że ósemki są narządami szczątkowymi i powoli zanikają w procesie ewolucji. Skąd to wynika? Z biegiem lat ludzie spożywali coraz bardziej przetworzone pokarmy – te łatwiej przeżuć niż surową żywność. W związku z tym kości szczękowe uległy i dalej ulegają stopniowej redukcji. Kiedy jednak zęby mądrości już się pojawiają, nierzadko sprawiają wiele kłopotów.

Czy zawsze należy usuwać zęby mądrości?

Nie ma potrzeby usuwania ósemek, które prawidłowo rosną i są poddawane odpowiednim zabiegom higienizacji. Niestety, proces wyrzynania zębów mądrości często ma nieprawidłowy przebieg, co jest spowodowane brakiem miejsca - zęby wyrastają wtedy poza łukiem zębowym, nie wyrzynają się wcale lub jedynie częściowo. Może to powodować ucisk na nerw zębodołowy lub powstawanie torbieli zawiązkowych, które w razie powikłań również mogą być bolesne. Negatywnym efektem wyrastania ósemek może być też stłoczenie sąsiednich zębów, co z kolei sprzyja rozwojowi próchnicy i zaburzeniom ortodontycznym.

Większość osób uświadamia sobie problem, dopiero gdy pojawiają się dolegliwości. Dlatego też najlepiej regularnie odwiedzać stomatologa i podczas przeglądów sprawdzać ich stan – przede wszystkim kiedy nie wyrastają całkowicie lub całkowicie pozostają w kości. Ból ósemek powinien być dla nas sygnałem alarmowym. Jest to oznaka stanu zapalnego lub rozwijającej się próchnicy. Przy zębie może też wykształcić się tzw. kieszeń, w której gromadzą się bakterie. Dolegliwości bólowe nie muszą być jednak wskazaniem do bezwzględnego usunięcia zęba.

Polacy przodują w Europie pod względem posiadania zębów mądrości. Na Zachodzie standardowo usuwa się wszystkie ósemki, które nie wyrosły prawidłowo do osiemnastego roku życia, aby uniknąć komplikacji w przyszłości. U nas jednak nie ma takiej tradycji i stomatolodzy nie decydują się na taki zabieg, zwłaszcza u młodych ludzi, którzy nie mają żadnych dolegliwości - szczególnie że zabieg ekstrakcji zębów mądrości jest jednym z trudniejszych w chirurgii stomatologicznej.

Kiedy najlepiej usuwać ósemki?

Chirurgiczne usunięcie ósemek wymaga odpowiedniego przygotowania. Chirurg ocenia warunki anatomiczne i ułożenie zębów. W tym celu można wykorzystać zdjęcie pantomograficzne lub tomografię stożkową.

Młody wiek sprzyja usunięciu ósemek. U takich pacjentów kość jest bardziej elastyczna, co pomaga ograniczyć ryzyko powikłań. Czasem jednak mniej skomplikowane jest usunięcie w pełni wykształtowanych zębów u dorosłych niż zawiązków zębów mądrości u nastolatków. W związku z tym usunięcie ósemek powinno być zawsze skonsultowane z chirurgiem. Pomaga to zaplanować zabieg usuwania ósemki i ograniczyć dyskomfort pacjenta. Górne ósemki należy usuwać nie wcześniej niż ok. 20. roku życia. Natomiast dolne – jeśli na podstawie badania radiologicznego widać, że nie ułożą się prawidłowo – można już usuwać od 16. roku życia, by pozbyć się problemu w przyszłości.

Czy usuwanie ósemek jest bolesne?

Usuwanie chirurgiczne ósemki jest procedurą wykonywaną w znieczuleniu, najczęściej miejscowym. Metoda oraz środek znieczulający są dobierane indywidualnie do pacjenta. Należy uprzedzić stomatologa o występowaniu uczulenia na leki. Pozwala to na w pełni bezpieczne i skuteczne zniesienie bólu.

Podczas zabiegu odczuwalne są jednak niezbyt przyjemne doznania, takie jak uczucie ucisku na kość czy pociąganie zęba. W przypadku chirurgicznego usuwania ósemek lekarz zakłada szwy zabezpieczające ranę, która goi się od kilkunastu dni do kilku tygodni.

Rekonwalescencja po ekstrakcji zębów mądrości

Ból dziąsła po chirurgicznym usunięciu ósemki jest częstym objawem. Staje się coraz bardziej odczuwalny wraz ze zmniejszającym się oddziaływaniem środka miejscowo znieczulającego. Rana po wyrwanym zębie jest zwykle bolesna przez kilka dni. Dolegliwości bólowe mogą jednak utrzymywać się do siedmiu dni. Zaleca się łagodzić je doustnymi środkami przeciwbólowymi. Duży wpływ na ostateczny wynik leczenia i zapobieganie ewentualnym powikłaniom ma sam pacjent. Stąd tak ważne jest dokładne przestrzeganie zaleceń po zabiegu ekstrakcji ósemek.

Ósemki są zębami, które w toku ewolucji straciły swoją funkcję, a dodatkowo szybko się psują z uwagi na ich lokalizację – ciężko doczyścić je podczas codziennej higieny jamy ustnej. Najlepszym sposobem leczenia zębów mądrości okazuje się czasami ich usunięcie. Zabieg przeprowadza się najczęściej w znieczuleniu miejscowym, ale w zależności od potrzeb stosuje się również znieczulenie ogólne. Po zabiegu należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń lekarza. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko powikłań i ułatwimy gojenie rany. Natomiast samo leczenie warto rozpocząć od konsultacji lekarza specjalizującego się w chirurgii stomatologicznej.