Obalamy 6 dentystycznych mitów ciążowych

Z chodzeniem w ciąży do dentysty wiąże się bardzo wiele mitów. Nie wierz w nie, bo skutki unikania stomatologa mogą być fatalne. Choć optymalnym rozwiązaniem jest wyleczenie wszystkich zębów przed zajściem w ciążę, to zdarza się, że już w jej trakcie zachodzi konieczność odwiedzenia dentysty.

Spotykamy się wówczas z wieloma mitami, które postanowiliśmy obalić – wiemy, że taka wiedza potrafi jeszcze przed wizytą zaoszczędzić dużo niepotrzebnego stresu.

*Mit #1* – „Do dentysty można iść tylko w II trymestrze”

II trymestr ciąży rzeczywiście jest najlepszym czasem na wizytę u stomatologa. Ale to wcale nie znaczy, że w pozostałych okresach ciąży nie wykonuje się leczenia stomatologicznego! Leczenie kobiety ciężarnej jest możliwe w każdym trymestrze ciąży - zarówno w pierwszym, drugim, jak i trzecim.

*Mit #2* – „W ciąży nie można leczyć zębów kanałowo”

To oczywiście nieprawda – leczenie kanałowe bywa niekiedy jedynym rozwiązaniem. Leczenie kanałowe zębów stosuje się wtedy, gdy nastąpiło zainfekowanie miazgi - unerwionej tkanki wewnątrz zęba. Polega ono na usunięciu miazgi z kanałów korzeniowych zęba, wyczyszczeniu ich i wypełnieniu odpowiednim preparatem. Nieleczony i pogłębiający się stan zapalny stanowi duże zagrożenie dla rozwoju płodu, a leczenie kanałowe pozwala skutecznie taki stan zapalny zniwelować.

*Mit #3* – „Nie wolno robić zdjęć RTG w trakcie ciąży”

Wykonanie zdjęcia rentgenowskiego jest czasami konieczne – choćby do wspomnianego leczenia kanałowego. Współczesne metody obrazowania, w tym radiologia cyfrowa, ograniczają dawkę promieniowania do nieszkodliwego minimum. Poza tym zawsze podczas badania zakładany jest specjalny, bardzo obszerny fartuch osłonowy, który chroni dziecko przed ewentualnym wpływem promieniowania.

*Mit #4* – „Dentysta nie może usunąć w ciąży chorego zęba”

Usunięcie zęba to zawsze ostateczność. Jeśli jednak ząb nie nadaje się do leczenia i dentysta zakwalifikuje go do ekstrakcji, to trzeba go usunąć. Gdy ciąża przebiega bez komplikacji, w drugim trymestrze można bez obaw usuwać zęby. W pierwszym i trzecim - lepiej skonsultować tę decyzję z ginekologiem, który oceni, czy nie ma przeciwwskazań do ekstrakcji.

*Mit #5* – „W czasie ciąży nie wolno stosować znieczulenia”

Ten mit sprawia, że wiele Pacjentek unika wizyty, bojąc się bólu. Jednak prawda jest zupełnie inna! Odpowiednie znieczulenie w odpowiedniej dawce jest wręcz wskazane - oczywiście w sytuacjach, które tego wymagają. Pomaga to uniknąć stresu i bólu, który negatywnie wpływa na rozwój płodu.

*Mit #6* – „Stan zębów ciężarnej nie ma wpływu na rozwój dziecka”

To oczywiście mit i błąd, którego wszystkie przyszłe mamy powinny się wystrzegać. Stany zapalne i ogniska infekcji w obrębie jamy ustnej negatywnie wpływają na rozwój i zdrowie płodu – badania pokazują, że ciężarne z chorobami przyzębia częściej rodzą dzieci o niskiej masie urodzeniowej. Dlatego warto jeszcze przed zajściem w ciążę zadbać o zdrowie jamy ustnej, aby tym samym zadbać o zdrowie swojego dziecka.