Próchnica zębów mlecznych

Próchnica zębów mlecznych jest powszechnym problemem na całym świecie, a Polska należy do krajów o jej wysokiej zapadalności i intensywności. Badania epidemiologiczne potwierdzają, że choroba próchnicowa pojawia się już u dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym.

Próchnicę ma już:

• 57% trzylatków
  • 80% pięciolatków
  • 90% siedmiolatków

Niewiele osób wie, że próchnica jest chorobą zakaźną. Osoby z niewyleczonymi zębami powinny unikać bezpośredniego całowania dziecka w usta, oblizywania smoczka czy łyżeczki, picia z jednego kubka. Ważne jest także przechowywanie szczoteczki dziecka tak, by nie miała styczności ze szczoteczkami dorosłych - wówczas drobnoustroje znajdujące się na włosiu nie mają szansy się przemieścić.

Główną przyczyną złego stanu uzębienia dzieci jest:

• zbyt mała wiedza dorosłych na temat higieny stomatologicznej
  • nieprawidłowe praktyki higieniczne
  • niewystarczająca częstość czyszczenia zębów
  • nieprawidłowy sposób odżywiania
  • zbyt późna pierwsza wizyta dziecka u dentysty

Według rekomendacji międzynarodowych i polskich towarzystw stomatologicznych, pierwsza wizyta w gabinecie stomatologicznym powinna się odbyć między 6. a 12. m.ż. Praktyka pokazuje, że ma ona miejsce zwykle dopiero między 2. a 4. r.ż. W Polsce wciąż wielu rodziców uważa, że zębów mlecznych nie warto leczyć, bo i tak wypadną. Tymczasem z wielu badań wynika, że wczesna kolonizacja jamy ustnej przez bakterie próchnicotwórcze jest głównym czynnikiem ryzyka zarówno próchnicy wczesnego dzieciństwa, jak i przyszłej próchnicy zębów stałych. Uzębienie stałe u dzieci z próchnicą w uzębieniu mlecznym jest ponad czterokrotnie bardziej narażone na zaatakowanie przez tę chorobę niż u dzieci zdrowych.

Częste przeglądy stomatologiczne mogą sprawić, że wizyty u dentysty nie będą kojarzone z bólem i stresem. Próchnica wykryta we wczesnym stadium - gdy na zębach mlecznych pojawiają się białe lub żółte plamki - jest całkowicie wyleczalna, a jej usunięcie nie wiąże się z żadnym bólem. Pamiętajcie - nie wolno dopuścić, żeby mały pacjent zgłosił się do lekarza dopiero w przypadku bólu zęba. Wizyta może wtedy być nieprzyjemna, a jej efektem będzie pojawienie się fobii dentystycznej u malucha.